Každý kapitán je zodpovedný za svoju posádku

Som obyčajný vodič auta - no aj keby som bol pilot lietadla, či kapitán lode - vždy keď sedím za volantom, mám rovnakú zodpovednosť za naloženú posádku. Ak sa niekomu niečo počas havárie so mnou v aute stane, chcem mať istotu, že nebudem nikomu nič dlžný a budem môcť žiť ďalej bez výčitiek, že som niečo zanedbal.

Karambol

Autom chodím denne. Do práce zvyknem brávať spolucestujúcich kolegov, s kamarátmi chodievam na výlety a dovolenky. Vždy, keď otvoria dvere môjho auta, preberám za nich - moju posádku - zodpovednosť. Vždy chcem bezpečne a bez nehody doraziť do cieľa a rovnako sa aj vrátiť.

Pripomínam si to pred každou cestou mimo mesta. Nikde ale nie je garantované, že to tak vždy musí byť.

Najbežnejšia aj najnebezpečnejšia preprava

Cestovanie automobilom je vraj jeden z najnebezpečnejších spôsobov dopravy. Jazdil som viac ako 12 rokov bez nehody. Celkom bezpečne a bezstarostne. Doteraz mi každý potvrdil, že všetko sa to môže v menej ako jednej sekunde zmeniť. Kolízii s agresívnym vodičom alebo havária so zverou sa neviete vyhnúť vždy.

Aj keď sú autá napratané všetkými možnými systémami aktívnej a pasívnej bezpečnosti pasažierov, dôsledky havárie vo vysokej rýchlosti môžu byť fatálne. Aby sa žiadna z mojich ciest nestala konečnou - nielen pre auto, ale aj pre mňa a mojich spolucestujúcich - mám auto a šoférovanie s pasažiermi riadne havarijne aj úrazovo poistené.

Pri dennom dochádzaní do zamestnania je to nevyhnutné. Hlavne vtedy, keď vychádzam skoro ráno a nazad sa vraciam za tmy. Stane sa, že aj niekoľkokrát do roka míňam miesto dopravnej nehody.

Oveľa častejšie stretávam zver vyčakávajúcu na okraji cesty, či ešte horšie - migrujúcu naprieč.

O havarijnom poistení auta som uvažoval ako o niečom, čo mi nahradí rozbité auto. Naivne som zabúdal na posádku. Keď už sa roztrieskajú plechy a rozlámu plasty, pasažieri dnu nie sú nedotknuteľní. Ak by išlo o totálku, majú všetci problém.

Šofér zodpovedá za svoju posádku

Pre toľké riziká, aby sa človek bál šoférovať. Dá sa to vôbec? Aby som mohol bezstarostne spávať, mám zriadené úrazové poistenie sedadiel. O mojich pasažierov tak bude postarané, aj keď sa vyplnia moje najhoršie motoristické nočné mory.

Každú zimu vyrážam s priateľmi na lyžovačku do hôr. Nehoda na dovolenke je niečo, čo si želám zo všetkého najmenej, ale viem, že takáto vec sa môže stať, aj keď budem akokoľvek opatrný. Ako účastník cestnej premávky musím predvídať všetky riziká, s ktorými sa počas cesty budem musieť potýkať.

Odškodnenie zranenej posádky je morálna povinnosť

Poľadovica, sneh alebo od víchrice vyvrátené stromy či kolízia so zverou. Pred tromi rokmi som takto musel po havárii nechať zošrotovať auto. Vracali sme sa s kamarátmi z lyžovačky v Tatrách. Dvoch som vyložil po ceste a mne s Ďurom zostávalo do cieľa posledných tridsaťpäť kilometrov. Mysleli sme, že už to bude v pohode. Opak bol ale pravdou.

Videli sme sa už doma, po štvorhodinovej ceste sme už nič iné nechceli. Obaja sme mali v hlave, čo budeme robiť po príchode. Z reality pokojného cestovania nás ale vytrhlo auto, ktoré práve vyletelo z tiahlej zákruty do protismeru. V tom zlomku sekundy, z toho, čo sa pamätám, stačil som zošliapnuť brzdy. Cestu lemovali stromy a bezpečne sa vyhnúť nebolo príliš kam. Veľa som toho nenarobil, ten chlapík to napálil rovno do nás.

Okamžite na mňa aj spolujadzca vystrelili airbagy a povesilo nás na bezpečnostné pásy. Kto už zažil nehodu, po náraze a deštrukčnom rachote na krátky okamih nastane nepríjemné ticho, počuť iba syčanie prevádzkových kvapalín. Začnete si uvedomovať, čo sa stalo. Preverujete, či sa vládzete pohnúť. Ja som sa vtedy, našťastie, hýbal, no kamoš vedľa mňa to schytal. Vyzeral, že má po náraze rozbitú hlavu.

Boli sme pri vedomí a snažili sme sa dostať z auta. Schytali sme to na plnej čiare. Takáto zrážka ani nemohla dopadnúť inak. Rýchla záchranná služba bola o chvíľu na mieste, hneď nás ratovali. Auto bolo odpísané, hŕba šrotu. Kamarát nevyzeral dobre a tak poň zdravotníci privolali záchranársky vrtuľník. Vinník nehody mal trochu novšie auto, ktoré zmenil na vrak, ale vďaka aktívnym aj pasívnym bezpečnostným systémom mu pomaly nič nebolo.

Dni po havárii sú komplikované

Kamarát musel po nehode zostať pár dní v nemocnici. Bol slušne dobitý a pre úraz hlavy musel zostať na pozorovaní. Navyše mal aj niečo zlomené.

Hoci som nehodu nespôsobil ja, moje úrazové poistenie sedadiel sa postaralo o to, že mu bolo vyplatené odškodné za úraz, ktorý sa mu stal v mojom aute. Ja som bol hlavne rád, že sa nestalo horšie. Kamaráti, ktorých sme vysadili o niekoľko kilometrov skôr, nechceli ani veriť, že sme skončili tak blízko domova a vôbec, že sme prevažnú časť cesty prešli celkom v pohode.

Keby sa to stalo cestou na dovolenku, peniaze zaplatené za ubytovanie a nevyužité služby by vám nikto nevrátil. Nehoda na dovolenke alebo po ceste na ňu skomplikuje nielen nasledovných pár dní.

Pri riešení nehody pomôže mobilná aplikácia

Som rád, že kopa vecí sa dnes dá vybaviť cez mobil a stačí na to jedna šikovná aplikácia. Nahlásenie škody a následné vybavovanie, hlavne to spojené s papierovaním je nepríjemné samo o sebe. Na moderných apkách sa mi páči to, že majú naprogramované nielen protokoly na nahlásenie a popísanie nehody, ale je v nich aj napísané ako postupovať.

Nehodu doma je potrebné nahlásiť čo najskôr, najviac do 15 dní, pre nehody v zahraničí je to až 30 dní, odkedy sa stala. To platí hlavne pre papierové hlásenia. Cez mobilnú aplikáciu sa to dá urobiť aj bezprostredne po nehode. Napísať alebo, ak to nejde, ústne popísať, čo všetko a hlavne ako sa to stalo a hneď to poslať na spracovanie. To vie ušetriť nejednu starosť. Hlavné ale je byť s rozumom pokope a zvládnuť to.

Po tej totálke, čo sme s kamarátom prežili, to nebolo také jednoduché. Keď som sa vtedy trochu spamätal, musel som riešiť, čo som vládal, ale to tam bola aj polícia, ktorá všetko zdokumentovala.

Spolujazda pomôže ušetriť náklady na auto, je ale dôležité predvídať

Zdieľaním miest v aute môžem ušetriť na prevádzke auta, ale ak nanešťastie spôsobím nehodu a moji spolucestujúci prídu v mojom aute k úrazu, zodpovednosť padá na moje ramená. Akokoľvek som zodpovedný, vyplácať nemocenskú alebo preplácať zdravotnú starostlivosť zo svojho sa mi príliš nechce. Toto mi našťastie rieši poistenie pasažierov alebo úrazové poistenie sedadiel.

Ak ide o auto, stať sa môže čokoľvek. Nie je to žiadna bezpečnostná schránka a ani posádka v nej nie je nedotknuteľná. Nie je problém uviaznuť v kolóne. Sú prípady, kedy auto počas zimnej víchrice privalil strom vyvrátený vetrom. Ak také niečo padne na auto, následky so sebou často nesú ujmu na zdraví. Niesť takú zodpovednosť je pre jedného veľa. Dá sa to ale vyriešiť úrazovým poistením sedadiel.

Prísľub odškodnenia ma síce nezbaví zodpovednosti, ale takto sa to dá o niečo ľahšie stráviť. V tomto sa neoplatí robiť kompromis.

Komentáre

  1. My jsme havarijko dřív moc neřešili, ale teď už na něj nedáme dopustit. Přítel vloni na ledovce dostal pořádný smyk a auto obrátil na střechu - už nebylo nejmladší a bohužel bylo na odpis, ale jemu se teda díky bohu nic vážného nestalo. Pak už byl na místě jenom prodej na náhradní díly nebo celková likvidace vozidel , což byl náš případ. Každopádně to nás poučilo a na nové auto už jsme si pojištění vyřídili.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tyjo, tak ještě že to dopadlo tak dobře. Mně se stalo něco podobného zhruba před měsícem. Taky smyk na ledovce, jen já se levou stranou auta opřel o svodidla. Pár škrábanců jsem si z toho odnesl a moje auto to samé. O to se ale naštěstí postarali v autoservisu. Oprava ale trvala docela dlouho, protože náhradní díly na moje auto už se špatně shání.

      Odstrániť
  2. Zajímavý náhled a vlastně docela souhlasím. Spousta lidí si myslí, že si pořídí auto a celý život už pak řeší jen to, jakou leštěnku a autokosmetiku pořídit. Ale málokdo si uvědomuje dosah rozhodnutí, které na silnici každý den děláme a zvlášť, když vozíme spolujezdce, za něž jsme taky zodpovědní. Za jejich život, za jejich chování. Já z tohoto důvodů třeba přestal vozit sousedovy děti do školy. Prostě jsem si řekl, že mi to za to riziko, že se jim něco stane, nestojí. ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Souhlasím s vámi. Podle mě na silnicích jezdí spousta řidičů, kteří právě nad následky svého jednání absoutně nepřemýšlí a pak se člověk může připlést do nějaké nehody raz dva. No jo, ale dokazujte pak, že jste v tom nevinně. Právě z tohoto důvodu jsem si teď nedávno tady odtud koupil takovou tu palubní kameru. Kdyby se něco takového přihodilo, tak ať mám alespoň něco v ruce.

      Odstrániť
  3. Nechtělo by to ty automobily třeba trochu omezit? Jako nevím, jak se k tomuto tedy stavíte vy, ale mě naprosto vytáčí lidi, co to mají 500m do práce a jedou autem, když nemají s sebou ani batoh a nepůjdou ani nakupovat. Jsou to prostě magoři, co jiného na to mám říci. Nebo třeba, ti kteří si každý rok koupí nové pneumatiky, jako třeba soused, který toto kupuje každý rok z https://www.pneuok.cz/. Neskutečné, prostě neskutečné...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. No, co mám zkušenost, tak poměrně velká část dopravních nehod je způsobená nepozorností řidičů. Buď nedávají pozor na to, co se děje na silnici nebo jednoduše nerespektují dopravní značky, zvlášť pak ty, které upravují rychlost. Myslím si, že člověk se pak nemůže divit, že je na našich silnicích takové množství dopravních nehod.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. No, já toho například v rámci své práce hodně najezdím. A bohužel na silnicích potkávám i spoustu šílenců. Nedávno jsem si říkal co by se stalo, kdybych se stal právě obětí nějakého takového šílence. Jak by asi dopadla moje rodina. No a to byl přesně ten bod, kdy jsem se rozhodl, že si pro jistotu uzavřu životní pojištění. Přecejen člověk nikdy neví.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Je to tak, my sa teraz chystáme ísť na dovolenku a mám z toho celkom strach. Predsa len je to dlhá cesta a tá zodpovednosť za celú rodinu v aute je obrovská. Už som to ale zvládol niekoľkokrát a zvládnem to aj teraz. Na dovolenku sa veľmi teším, tento rok bude zaslúžená. Len si pred odchodom budem niekde musieť zohnať nové plavky.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky