Ako som sa účinne zbavil svalových kŕčov

Aj vám sa už stalo, že ste sa v noci prebudili na bolesti spôsobené kŕčmi v lýtkach alebo chodidlách, alebo ste dokonca kvôli nepríjemným kŕčom museli prerušiť posilňovanie, plávanie či iné fyzické aktivity? Na základe nedávnej osobnej skúsenosti viem, že u mňa ako aktívneho športovca bol výskyt kŕčov dôsledkom zvýšenej fyzickej záťaže môjho organizmu pri intenzívnejšom tréningu a športovom výkone. Aby som predchádzal kŕčom a neobmedzovali ma v mojom výkone, musel som svojmu telu pomôcť dodaním potrebných látok.

U niektorých obdobie výskytu kŕčov môže trvať len veľmi krátko a prejde samo, zatiaľ čo u druhých sa tieto nepríjemné stavy opakujú aj častejšie a prekvapia, keď to človek najmenej očakáva. V každom prípade je však potrebné v prvom rade zistiť, čo tieto kŕče spôsobuje, aké sú príčiny ich vzniku, trvania a dôvod ich opakovania.

Výkonnosť a energia nepozná hranice

Som mladý, aktívny športovec, ktorý trávi veľa času v posilňovni. Tieto aktivity kombinujem s pravidelným behaním a ako milovník vysokohorskej turistiky chodím aj na náročnejšie výstupy mnohokrát spojené so zlaňovaním skalnatých previsov. Tieto moje fyzicky náročné a niekedy aj adrenalínové záľuby si, samozrejme, vyžadujú obrovské kvantum energie.

Napriek tomu som svojím, ako som sa vtedy mylne domnieval, menej fyzicky zdatným a kondične vybaveným priateľom nerozumel, keď sa sťažovali na bolesti spôsobené svalovými kŕčmi, v dôsledku čoho predčasne ukončovali svoje športové aktivity.

Myslel som si, že je to prejav slabosti, zlyhania či priam zbabelosti a neraz som si z nich dokonca uťahoval a banalizoval ich pocity v snahe vyhecovať ich k väčším výkonom. No v súlade s nepísaným pravidlom, že všetko dobré, a najmä zlé, sa človeku vráti, som si to musel vyskúšať aj na vlastnej koži.

Vyletím až na vrchol hory a v tom kŕč

Mal som za sebou náročnú kondičnú prípravu so všetkým, čo k tomu patrí. Trávil som každý deň v posilňovni a medzi tým som behával a bicykloval, hnaný víziou zdolať plánovaný výstup spojený so zlaňovaním náročného skalného previsu vo Vysokých Tatrách. Keďže išlo o dosť náročný výstup, ktorý pre mňa predstavoval skutočnú výzvu, neraz som si vizualizoval, ako sa napriek všetkej námahe a bolesti dostanem až na vrchol, a aké budem mať pri pohľade dole povznášajúce a vzletné pocity.

V deň spomínaného výstupu, ktorý som naplánoval spolu s mojimi tromi priateľmi, som sa cítil naozaj skvelo a všetko prebiehalo neuveriteľne hladko až do polovice plánovanej trasy. Vtedy sa úmerne k stupňovaniu náročnosti terénu zhoršovalo aj počasie, čo sa prejavovalo v podobe nepríjemného nárazového vetra, ktorý výrazne sťažoval už aj tak dosť náročný výstup.

Napriek návrhom mojich kolegov a tomu, že už som pociťoval výraznú svalovú únavu, som nemal v úmysle akciu predčasne ukončiť. Vietor však stále neustával a, práve naopak, naberal na intenzite, keď som do jeho zúrivého kvílenia vykríkol od bolesti spôsobenej prudkými kŕčmi v obidvoch nohách. Nebyť môjho duchaprítomného priateľa, ktorý ma včas zachytil a zabránil tak môjmu nezvratnému pádu do prázdna, by bol pravdepodobne tento nedokončený výstup aj mojím posledným.

Po tomto zážitku bolo všetkým zúčastneným jasné, že výstup nedokončíme a keď som sa trochu spamätal z predošlého šoku, pomaly sme začali schádzať. Aj napriek veľkému sklamaniu som bol vďačný predovšetkým za to, že som vôbec nažive, no keď sa aj po dlhšom čase moje problémy s kŕčmi pri tréningoch opakovali, vedel som, že to nie je v poriadku.

Aká je príčina mojich svalových kŕčov?

Z dostupných zdrojov na internete som sa dozvedel, že medzi najčastejšie príčiny výskytu kŕčov patrí najmä neprimeraná fyzická záťaž a dlhodobé preťažovanie organizmu. Dôvodom tohto stavu pri zvýšenej fyzickej záťaži, najčastejšie pri športe, je skutočnosť, že pri potení sa okrem vody vylučuje množstvo minerálov a stopových prvkov nevyhnutných na zabezpečenie správneho chodu telesných funkcií.

Narušená rovnováha, resp. nedostatok stopových prvkov (vápnik, horčík a draslík), vitamínov (vitamíny B1, B5, B6, vitamín D a E), ako aj dehydratácia organizmu bývajú najčastejším dôvodom výskytu kŕčov. Existujú samozrejme aj iné príčiny vzniku svalových kŕčov (užívanie liekov, nadmerná konzumácia alkoholu, tehotenstvo a pod.), no tieto v mojom prípade neboli aktuálne. Samozrejme som sa dozvedel, čo robiť pri výskyte kŕčov a aj to, ako sa ich čo najrýchlejšie zbaviť, no najpodstanejšie pre mňa boli informácie týkajúce sa prevencie ich vzniku.

Prevencia lepšia ako riešenie dôsledkov

Prevencia v tomto prípade spočíva v odstránení vyššie uvedených príčin. V praxi som ju začal uplatňovať tak, že som zvýšil príjem minerálov, stopových prvkov, vitamínov, precíznejšie som začal dodržiavať pitný režim a snažím sa primerane zaťažovať svoj organizmus pri cvičení.

Po náhodnom oboznámení sa s produktmi v eshope www.protein.sk ma zaujali doplnky výživy proti svalovým kŕčom. A keďže som chcel mať istotu, že organizmu dodám naozaj vyvážený a správny pomer všetkých potrebných vitamínov a minerálov v jednom prípravku, objednal som si produkt Premium Colostrum, ktorý zhodou okolností vyrába slovenská firma Kompava.

Ako som sa následne dočítal, tento prírodný doplnok výživy je vhodný nielen pre športovcov, ale aj pre deti, dospelých, seniorov a chorých ľudí. Pomáha pri zníženej imunite, chudokrvnosti (z nedostatku železa) a počas fyzického výkonu tým, že urýchľuje prenos glukózy do svalov, zvyšuje celkovú výkonnosť, podporuje vytrvalosť a zabraňuje katabolizmu. Taktiež by mal po fyzickom výkone pomôcť celkovej regenerácii, aktivuje proces množenia svalových buniek, redukuje svalovú bolesť a svalovú horúčku a zvyšuje záťažovú toleranciu.

Toľko príbalový leták a popis produktu v eshope.

Po pravidelnom užívaní tohto prípravku počas uplynulých 5 mesiacov v množstve 2 tablety denne môžem z vlastnej skúsenosti potvrdiť jeho pozitívne účinky. Svalové kŕče sú v mojom prípade taktiež minulosťou. Môžem sa tak lepšie sústrediť na svoje obľúbené športové aktivity bez obáv, že ich budem musieť prerušiť kvôli kŕčom.

Komentáre

Obľúbené príspevky